CFL Theater

Bedrijf/opdrachtgever
Organisatie Culture for Life

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Blok C stond in het teken van het Theater. Ik zou als deelnemer pro actief moeten zijn. Ik zou goed moeten opletten, eventueel vragen moeten stellen en opdrachten maken.

Verloop opdracht:
Ik ben in dit blok meer te weten gekomen over de geschiedenis van het theater, dat vond ik heel interessant. De bijbehorende opdracht vond ik ook leuk om te maken.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:
Visie en Marktgerichtheid

Competentie Visie

Situatie:
Ik beschreef de geschiedenis, het huidige theater, en de toekomst van het theater.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik de tijd neem om vooruit te denken en de grote lijnen aan kan geven. Ook moet ik op de hoogte zijn van de relevante trends en ontwikkelingen binnen mijn werkveld en daarbuiten.

Acties:
Om de toekomst van het theater te kunnen voorspellen/weergeven moest ik mijzelf verdiepen in de trends en ontwikkelingen op dit gebied. Ik heb op internet gekeken en uit mijn eigen referentiekader aspecten gehaald waarvan ik wist dat die ook in het theater toegepast konden worden. Ik heb gekeken wat er nu al gebeurt in theaters en hoe dit kan worden uitgebreid (zo draait het publiek bij de musical ‘Soldaat van Oranje’ al mee met het podium). Dit ben ik verder gaan uitwerken en ik maakte in mijn hoofd een compleet plaatje dat ik probeerde te verwoorden.

Resultaat:
Door de trends en ontwikkelingen te volgen kon ik deze ook goed toepassen op ‘de toekomst van het theater’. De beleving wordt voor het publiek steeds belangrijker en om dit optimaal te maken zag ik de toekomst van het theater voor mij met stoelen die meebewegen met wat er op het podium gebeurd. De zogenaamde ‘Theator Simulator’. Wind, regen, trillingen etc. Alles zou kunnen worden nagebootst.

Terugkoppeling:
Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen zodat je die op ieder gewenst moment kunt toepassen. Ik wil de trends blijven volgen en zou in het vervolg ook meer informatie zoeken, zoals ik nu ook gedaan heb.

Competentie Marktgerichtheid

Situatie:
Tijdens gastcolleges spraken de gastsprekers enthousiast over hun specialiteit.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik mij op de hoogte houdt van ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied door met vakgenoten te spreken en ik moet kennis hebben van markten en doelgroepen. Ik moet in staat zijn om commercieel te denken.

Acties:
Ik heb aandachtig geluisterd en aantekeningen gemaakt. Ik gebruikte de informatie uit de colleges voor de creatieve opdrachten aan het eind van het blok. Bij het blok Theater gebruikte ik bijvoorbeeld de informatie van Roy Grünewald voor de geschiedenis van het theater. Zo werd verteld dat het theater vroeger ook bedoeld was om te vergaderen of met je minnares af te spreken.
In het gastcollege van Pieter de Rooij ging het vooral over Customer Relation Management en belangrijk wat ik onthouden heb is dat het goedkoper is om huidige klanten te behouden dan nieuwe klanten binnen te halen.

Resultaat:
Door aandachtig te luisteren verkreeg ik nieuwe informatie. Ik vond het interessant om te weten dat theaters vroeger een andere functie hadden dan nu het geval is. Ook kon ik hierdoor mijn creatieve opdrachten goed maken.
Door de informatie over CRM ga ik mij in het vervolg nog meer richten op service en kwaliteit.

Terugkoppeling:
In een volgende situatie zou ik weer aantekeningen maken. Er komt vaak belangrijke informatie voorbij die je later nog wilt terugvinden. Door goed op te letten kan het ook van pas komen bij andere opdrachten. In dit geval bij de creatieve opdrachten.