CFL Museum

Bedrijf/opdrachtgever
Organisatie Culture for Life

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Bok B stond in het teken van het Museum. Ik zou als deelnemer pro actief moeten zijn. Ik zou goed moeten opletten, eventueel vragen moeten stellen en opdrachten maken.

Verloop opdracht:
Ik vond het blok leuk. Ik vond het leuk om kunst op een andere manier te bekijken. Door de cursus ‘kijken naar kunst’ heb ik geleerd om vragen te stellen bij schilderijen. Ook ben ik naar het Fotomuseum in Den Haag geweest. Dit viel helaas een beetje tegen omdat ik ander soort foto’s had verwacht en veel van deze mij niet aanspreken. Ik heb echter door netgenoemde cursus wel veel vragen gesteld bij de foto’s.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:
Kwaliteitsgerichtheid, Visie


Kwaliteitsgerichtheid

Situatie:
Voor de eindopdracht van het blok ‘Museum’ leverde ik een cd’tje in met daarop foto’s en geluiden.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik hoge eisen zou stellen aan de kwaliteit van producten en aan mijzelf. Tevens moet ik met voorstellen komen om de kwaliteit te verbeteren. Ook wordt van mij verwacht dat ik zaken check voor deze de deur uitgaan en zo voorkom dat er fouten worde gemaakt.
Ik moet de bestaande processen kunnen verbeteren.

Acties:
In het museum heb ik verschillende foto’s gemaakt en heb ik met mijn medestudent besproken wat we zagen en waar het voor zou kunnen staan. Ik heb de foto’s uitgekozen die het meeste indruk maakte of waar ik mijzelf vragen bij stelde. Ik heb het geluid, welke in de presentatie moest komen, met uitleg over de foto uitgeschreven zodat ik niet zou haperen. Ook heb ik de achtergrond overal dezelfde kleur gegeven die bij elk schilderij paste.
Daarna, toen de presentatie in elkaar stond, heb ik het doorgestuurd naar mijn medestudent om te controleren of het geluid het bij haar ook deed. Dit was niet het geval. Ik heb toen de bestandjes aangepast en nogmaals opgestuurd waardoor ze het wel kon horen.

Resultaat:
Door de tekst van te voren uit te schrijven kan je het vloeiend voorlezen. Dit bevorderd de kwaliteit van het geluid en maakt het aangenamer om naar te luisteren.
Door de achtergrond dezelfde kleur te geven ontstond er een eenheid.
Door het opsturen van de presentatie kon ik controleren of het geluid het op elke computer deed. Het was goed dat ik dit deed, anders was ik er niet achter gekomen dat het geluid het niet deed. Nu kon ik het nog aanpassen.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik de geluidsbestandjes weer checken door het door te sturen en op een andere computer nogmaals uit te proberen. Op je eigen computer werkt het vaak sneller omdat je daar de bestandjes hebt opgeslagen. Dit bevorderde ook de kwaliteit uiteindelijk omdat ik hierna de goede bestandjes erop kon zetten. Ook zou ik van te voren de tekst weer uitschrijven zodat je het zonder aarzeling in kunt spreken.

Visie

Situatie:
Tijdens blok B ging ik met een meeloopdag naar het Van Abbemuseum waar ik een rondleiding kreeg.

Taken:
Er wordt van mij verwacht dat ik op de hoogte ben van de trends en ontwikkelingen buiten mijn eigen organisatie. Ik moet het accent op mogelijkheden voor de toekomst kunnen leggen in plaats van beperkingen op het heden. Ik moet vanuit mijn eigen kennis een visie kunnen formuleren.

Acties:
Tijdens het rondlopen viel het mij op dat dit museum anders is dan je verwacht van een museum. Zo was er een muur waar een kunstenaar steeds tekeningen bijmaakte om het zo up to date te houden. Ook zag ik vlaggen in het museum hangen die bezoekers zelf hebben ontworpen en in elkaar waren gezet door naaisters. Mij viel deze trend op; interactiviteit was hier dus erg belangrijk. Het publiek erbij betrekken en samenwerken met anderen, in dit geval naaisters, zorgde voor betrokkenheid bij de bezoekers.

Resultaat:
Door goed op te letten en om mij heen te kijken spotte ik deze trend. Dit kan ik gebruiken bij het organiseren van evenementen en shows. Ik wil de interactiviteit dan ook gebruiken bij volgende projecten.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik goed om mij heen blijven kijken en mezelf zo op de hoogte brengen van trends en ontwikkelingen. Ik vind het belangrijk om in te haken op de trends en ontwikkelingen om zo de beleving voor de ‘klant’ zo hoog mogelijk te maken.