Onderzoek

Bedrijf/organisatie
Onderzoeksbureau.
(Naam niet nader te noemen wegens privacyredenen)

Opdrachtgever
B. Wintjes

Datum
17 november 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Mijn opdracht was om ervoor te zorgen dat klant en respondent een ontspannen gevoel hadden. Het mocht ze aan niets ontbreken. Ik zorg voor het eten en drinken en de apparatuur. De klant moet zich geheel kunnen focussen op wat er gebeurt in de onderzoeksruimte.

Verloop opdracht:
De klant was tevreden met de goede zorgen. Wel was het jammer dat er een respondent miste voor het onderzoek.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:

Probleemanalyse

Competentie Probleemanalyse

Situatie:
Er vond een onderzoek naar obesitas plaats. Enkele respondenten (kinderen) kwamen niet, ze hadden niet afgezegd en er waren niet genoeg reserves.

Taken:
Mijn taak was om ervoor te zorgen dat de klant tevreden zou zijn en het onderzoek zo goed mogelijk kan voortzetten. Ik moest in staat zijn een probleem te herkennen en de oorzaak hiervan de kunnen achterhalen. Ik zou uit eigen initiatief informatie moeten zoeken door vragen te stellen.

Acties:
Ik heb eerst aan de klant de lijst met telefoonnummers van de respondenten gevraagd en de kinderen vervolgens gebeld en hun voicemail ingesproken met de vraag of ze terug wilden bellen. Daarna heb ik, omdat het een onderzoek was naar volwassenen én kinderen met obesitas, aan de volwassen respondenten gevraagd of zij wellicht een kind met dezelfde aandoening hebben/kennen en of hij/zij mee zou willen werken aan een onderzoek tegen een vergoeding.

Resultaat:
Tijdens het bellen kreeg ik geen gehoor, en ook werd er niet teruggebeld. Er was één kind van een moeder (respondent) dat langs wilde en kon komen. Uiteindelijk kwam er toch één kind te kort.

Terugkoppeling:
Omdat wij als bureau zijnde de respondenten niet hadden geregeld, had ik ook geen lijst van de respondenten met telefoonnummers. In het vervolg zou ik hier aan het begin, voordat het onderzoek begint, om vragen om zo de respondenten te kunnen afvinken wanneer ze er zijn en opbellen wanneer ze afwezig zijn. Dan kan er meteen naar een oplossing gezocht worden en kan ik, zonder de klant te hoeven storen, de respondenten bellen. Wanneer zij in het vervolg niet opnemen zou ik hetzelfde doen als ik nu gedaan heb. Aan de respondenten zou ik vragen of zij nog andere mogelijke respondenten kennen.