Onderzoek 2

Bedrijf/organisatie
Onderzoeksbureau.
(Naam niet nader te noemen wegens privacyredenen)

Opdrachtgever
B. Wintjes

Datum
7 februari 2011

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Mijn opdracht was om een notule te maken voor de klant. Ik was de notulist en moest ervoor zorgen dat alle belangrijke informatie op papier stond.

Verloop opdracht:
In het begin was het even wennen omdat iedereen door elkaar praatte en zijn ei kwijt wilde. Er werd veel gezegd en dat was lastig bij te houden. Ik wende daar gelukkig al snel aan waardoor alle belangrijke informatie en meer in de notule staat.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:

Kwaliteitsgerichtheid

Competentie kwaliteitsgerichtheid

Situatie:
Ik maakte een notule voor de klant.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik nauwkeurig te werk ging en alle belangrijke punten uit de groepsdiscussie bij hield. Ik zou hoge eisen aan de kwaliteit van de notule moeten stellen en ook aan mezelf. Ook werd van mij verwacht dat ik de notule zou checken voordat deze bij de klant terecht kwam.

Acties:
Ik heb voordat ik naar mijn werk ging het artikel ‘Uitwerking en analyse’ uit Imagineering en Onderzoek nog doorgenomen waarin tips stonden over notuleren. Ik heb aan een andere notulist gevraagd hoe zij te werk ging en of ze tips voor mij had.
Ik heb mijn eigen laptop meegenomen en van te voren de lijst van de respondenten bekeken zodat ik de namen alvast wist.
Ik heb, voordat de groepsdiscussie begon, aan de klant gevraagd of er punten waren waar ik op moest letten, of er een bepaalde structuur werd aangehouden en wat de opzet van de discussie was.
Tijdens de groepsdiscussie heb ik zoveel mogelijk opgeschreven. Wanneer er een kleine pauze was (bijv. doordat ze een moodboard moesten maken), controleerde ik de tekst op eventuele spelfouten. Wanneer ik deze vond verbeterde ik het. Vervolgens heb ik, bij bepaalde stukken waar het ging over de kenmerken van auto’s, tabellen gemaakt om het overzichtelijker te houden. Daarna heb ik de notule nogmaals gecontroleerd op spelfouten, deze verbeterd en vervolgens de notule gestuurd naar de klant.

Resultaat:
Ik kreeg de tip van een notulist om de ‘automatische nummering’ uit te zetten. Dit werkte erg prettig omdat de respondenten (genummerd van 1 t/m 7) door elkaar praatten. Doordat dat niet automatisch liep had ik meer tijd en kon ik mij focussen op de discussie die gaande was.
Doordat ik mijn eigen laptop had meegenomen kon ik sneller typen. Ik ben mijn eigen laptop immers gewend.
Door aan de klant te vragen wat de opzet van de discussie was wist ik wat ik kon verwachten, dit was fijn voor mij.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer aan de klant vragen of er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. Zo toon in niet alleen interesse in het onderzoek maar dit bevorderd ook de kwaliteit van de notule. Ook ben ik blij dat ik van te voren aan een andere notulist om tips had gevraagd. Door de tip kon ik mij beter concentreren op het gesprek.