Onderzoek 3

Bedrijf/organisatie
Onderzoeksbureau.
(Naam niet nader te noemen wegens privacyredenen)

Opdrachtgever
B. Wintjes

Datum
26 oktober 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Mijn opdracht was om ervoor te zorgen dat klant en respondent een ontspannen gevoel hadden. Het mocht ze aan niets ontbreken. Ik zorg voor het eten en drinken en de apparatuur. Ik zorg ervoor dat de klant na afloop een cd mee krijgt met opnames van het onderzoek. De klant moet zich geheel kunnen focussen op wat er gebeurt in de onderzoeksruimte.

Verloop opdracht:
Dit was één van de eerste keren dat ik moest werken. In het begin verliep het anders dan gepland. Daar heb ik op tijd ingegrepen en geholpen waardoor de klant toch tevreden was. Het onderzoek liep vervolgens prima en de klant ging tevreden naar huis.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:

Stressbestendigheid


Competentie Stressbestendigheid

Situatie:
Het onderzoeksbureau had met de klant afgesproken dat het beeld van de laptop die in de ene kamer stond, ook op het beeldscherm in de andere kamer te zien zou zijn. Dit bleek echter niet te kunnen. De klant was er al en wilde alles installeren, wat dus niet mogelijk bleek, en de respondenten stonden al bijna voor de deur.

Taken:
Ik moest effectief kunnen functioneren onder tijdsdruk en bij een vaag beeld van het einddoel. Ik moest ook mijn zenuwen onder controle weten te houden. Ook moet ik kunnen herstellen na een tegenslag.

Acties:
Samen met mijn collega heb ik naar een oplossing gekeken. We hebben snoeren en draden erbij gepakt waarmee we misschien toch het beeld van de laptop op de tv konden krijgen. Ik heb verschillende kanalen op de tv gezocht, en ik heb het met een andere laptop geprobeerd. Vervolgens heb ik het bedrijf gebeld dat de apparatuur op het werk heeft geïnstalleerd, stapsgewijs heb ik opgevolgd wat mij verteld was te doen. Nog steeds kregen we geen beeld. Als laatste stelde ik voor om met de camera die in de onderzoeksruimte hing, in te zoomen op de laptop. Dit kon wel uitgezonden worden in de ‘meekijkkamer’. Hierbij heb ik benoemd dat het voordeel is dat ze het dan wel kunnen zien in de onderzoeksruimte en dat ze dan op tijd konden beginnen. Het nadeel was dat er een minder duidelijk beeld was.

Resultaat:
De klant was in het begin wat teleurgesteld. Ik merkte dat het ze goed deed dat ik zo betrokken was en gestructureerd te werk ging, uiteindelijk waren ze tevreden met de oplossing. Door bezig te zijn wist ik ook mijn zenuwen (het was immers één van de eerste keren dat ik daar werkte) onder controle te houden, mijn hoofd zat vooral bij het vinden van een passende oplossing. Aan het einde van het onderzoek kreeg ik nog ‘bedankjes’ en gaven ze aan hier vaker terug te willen komen.

Terugkoppeling:
Het had natuurlijk nooit mogen gebeuren dat iets toegezegd werd, terwijl dat niet mogelijk was. Maar wanneer dat toch gebeurd zou ik in het vervolg nog steeds alles op alles zetten op de klant te helpen. Wanneer de klant dat ziet en merkt, zal hij/zij een meer tevreden gevoel hebben.