Gala 2009 - jaar 1 -

Bedrijf/opdrachtgever
Mondial College, Ruud Arts en Jan Molenaar

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Mijn opdracht was om een gala te organiseren voor 700 leerlingen (vmbo, havo en vwo, vanaf de 3e klas) van het Mondial College Lindenholt. Ik heb hiervoor samengewerkt met een medestudent, de Activiteiten Commissie van het Mondial College en Ruud Arts en Jan Molenaar, de twee teamleiders. Het gala zou plaatsvinden op 17 december 2009. Het doel was om de leerlingen een leuke avond te bezorgen. Dit deden wij door middel van de spectaculaire aankleding, passende muziek, en een goede locatie. Ik vervulde de rol van mede-organisator. Daarbij hoorde het kiezen van een passende locatie, het zoeken van een thema en dit thema terug laten komen in de aankleding en het entertainment.

Verloop opdracht:
Het thema is vastgesteld, de locatie is uitgekozen en bekeken, de aankleding is geregeld en voor entertainment is gezorgd. Af en toe waren er wat strubbelingen met de activiteiten commissie. Maar al met al is de opdracht is succesvol verlopen.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld:

1. Samenwerken
2. Verbeeldingskracht

Competentie Samenwerken

Situatie:
Om het gala te organiseren moest ik samenwerken met leden van de Activiteiten Commisie (AC), met een studiegenoot, Ruud Arts en Jan Molenaar. Ik zou een planning maken en een eerlijke taakverdeling waar iedereen tevreden over was.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik feedback zou geven op prestaties van de leerlingen, dat ik me zou houden aan gemaakte afspraken en een positieve bijdrage zou leveren aan het groepsproces. Ook zou ik anderen helpen om hun doel te bereiken.

Acties:
Ik heb een lijst gemaakt van wat er moest gebeuren en de leden van de AC gevraagd wat zij graag zouden willen doen, zodat ze iets nieuws konden leren of uitblinken in wat ze al onder de knie hadden. Ik gaf feedback op prestaties en kwam met suggesties om ze zo op weg te helpen wanneer ze er even niet uit kwamen en hield me uiteraard aan de gemaakte afspraken.

Resultaat:
De sterke kanten van de leden van de AC kwamen goed tot hun recht en werden goed benut. Door suggesties te geven, kwamen ze weer tot nieuwe inzichten en gingen zo bijvoorbeeld actief op zoek naar docenten die zich wilden verkleedden. Dit leidde tot win-win situaties.

Terugkoppeling:
Ik heb dit in het begin wel aangegeven en ik vroeg ook regelmatig via de mail hoe het ervoor stond. Hier kreeg ik dan weinig respons op. De volgende keer zou ik meer op de hoogte gebracht willen worden. Om dit te bereiken kan ik in het vervolg de telefoonnummers vragen zodat ik ze zo kan bereiken. Via enkele leden werd ik wel op de hoogte gebracht.

Competentie Verbeeldingskracht

Situatie:
In de feestlocatie, de Vrijboom, werd een rondleiding gegeven. Er werd hier omschreven hoe de locatie er op 17 December uit zou gaan zien. Ook werd er een tekening gemaakt van de locatie.

Taken:

Ik moest me inleven in de verbeelding van anderen en aan de hand van informatie en tekeningen het idee verder vormgeven. Ook moest ik het beeld dat ik voor ogen had kunnen overbrengen via mondelinge communicatie.

Acties:
Ik heb veel vragen gesteld om zo meer duidelijkheid te krijgen. Ik wilde weten wat er voor de ramen kwam, waar de bar kwam te staan, de DJ, de fotohoek etc. Ik heb goed om me heen gekeken, ben op elke plek in de locatie geweest, en probeerde een beeld in mijn hoofd te vormen. Daarbij kwamen ook nieuwe ideeën en die heb ik via mondelinge communicatie overgebracht aan de opdrachtgevers en eigenaar van de Vrijboom. De tekening heb ik goed bekeken, en aan de hand daarvan heb ik een beeld gevormd in mijn hoofd.

Resultaat:
Ik kreeg door de tekening en doordat ik de locatie nu van binnen zag een goed beeld over hoe het er uit zou gaan zien. Ik wist waar de bar en DJ kwamen te staan, waar de rokersruimte was en de fotohoek, waar de muntverkoop zou plaatsvinden en waar de gordijnen te hangen kwamen.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer veel vragen stellen wanneer het mij nog niet (helemaal) duidelijk is. Daardoor kan ik een goed beeld vormen. Ook zou ik in het vervolg weer mee gaan naar de locatie, omdat je zo ook op nieuwe ideeën kan komen en je een goede voorstelling kan maken over het eindresultaat.