Popgame

Bedrijf/opdrachtgever
NHTV, Vrijetijdsmanagement - MCI; Culture For Life

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen
In blok A speelde ik met een aantal medestudenten de popgame. Hierbij stond het runnen van een poppodium centraal. Het runnen duurde 4 weken waarbij iedere week een kwartaal voorstelde. Bij het runnen van de popgame moest rekening gehouden worden met een aantal aspecten zoals; marketing communicatie, logistiek, personeel en management. Ik heb mij vooral beziggehouden met het laatste aspect, maar uiteraard werden er ook gezamenlijk beslissingen genomen waarin ik mij mengde.

Verloop opdracht
We dachten dat we goed van start waren gegaan en met alle eisen rekening hadden gehouden. Helaas eindigde wij na de eerste ronde toch op de laatste plek. Door alles nogmaals te controleren en kwamen wij erachter waar de fout zat. Hier konden wij vervolgens rekening mee houden. Wel is het vervelend om met een achterstand te beginnen en is het lastig dit in te halen. Uiteindelijk hebben wij ons toch beter weten neer te zetten waardoor we ons wisten los te maken van de laatste plaats.


De volgende competenties heb ik hierbij ontwikkeld

1. Plannen en organiseren
2. Probleemanalyse
3. Overtuigingskracht
4. Oordeelsvorming
5. Mondelinge communicatie

Competentie plannen en organiseren

Situatie:
Al meteen bij de eerste ronde werd voor mij duidelijk dat er een aantal afspraken gemaakt en taken verdeeld moesten worden.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik afspraken kon maken en deze na zou komen. Bij het maken van deze afspraken zou ik rekening moeten houden met de benodigde tijd. Daarnaast zou ik het overzicht moeten behouden over de taak waar ik verantwoordelijk voor was. Ik moet goed kunnen plannen en hierbij rekening houden met onverwachte zaken.


Actie:
Allereerst heb ik door middel van een rondvraag gevraagd wie wat graag zou willen doen. Misschien wilde iemand juist wat leren van financiën of was de ander heel goed in personeel. Zo kon ik rekening houden met ieders wensen en kwaliteiten. Vervolgens heb ik in overleg de taken verdeeld en erbij verteld wat de bedoeling was.
Daarna moesten er een aantal punten duidelijk worden voor ons allemaal. Voor welk genre muziek zouden wij bijvoorbeeld gaan? Nadat het genre ‘Dance’ bepaald was heb ik opgezocht waar we dan rekening mee zouden moeten houden (bijvoorbeeld de drankverkoop). Degene die daarover ging heb ik daarop gewezen.
Ik hield mijn berekeningen bij in een schrift zodat ik het later makkelijk terug kon zoeken wanneer er iets veranderd moest worden. Ik maakte mijn berekeningen ruim op tijd omdat anderen afhankelijk waren van deze berekeningen. Om hen hier voldoende tijd voor te geven wilde ik deze berekeningen dus op tijd af hebben.

Resultaat:
Iedereen was tevreden met de taak die zij had gekregen. Doordat ik alles overzichtelijk bijhield konden we makkelijk de berekeningen terugkijken en ik merkte dat ze het fijn vonden dat ik wat extra werk op me nam door de berekeningen voor hen te maken waardoor zij hun resultaten makkelijker konden invullen. Ook was het fijn dat er geen enorme tijdsdruk was doordat de planning goed aangehouden werd.

Terugkoppeling:
In een vergelijkbare situatie zou ik weer rekening houden met ieders kwaliteiten en wensen. Ik merk dat iedereen dan fijner werkt omdat ze iets doen waar ze iets van willen leren of omdat ze iets doen wat ze goed kunnen. Dit werkt motiverend. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om jezelf meteen goed neer te zetten, wanneer je dit niet doet is het lastig op te krabbelen. Ook heb ik geleerd dat een poppodium goed rekening moet houden met de diversiteiteis die wordt gesteld door de gemeente om zo de benodigde subsidie te kunnen ontvangen.

Competentie Probleemanalyse

Situatie:
Na het spelen van de eerste ronde in de popgame stonden wij onderaan de ranglijst.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik in staat zou zijn een probleem te herkennen. Bij dit probleem zou ik informatie moeten zoeken om zo achter de oorzaak te komen en vervolgens de voor- en nadelen kunnen benoemen van de gevonden oplossing.

Acties:
Het probleem was zichtbaar; we stonden onderaan de ranglijst. Om hier verandering in te brengen zocht ik samen met mijn team naar de oorzaak. We hebben de ingevulde getallen geanalyseerd om te bekijken waar de fout zat. Ook kregen wij feedback van de ‘popgame’ waarin stond dat we niet aan de diversiteiteis voldeden. Dit verraste ons. Het bleek dat enkele groepjes niets wisten van de ‘ronde informatie’ ,waaronder wij, waardoor we informatie misten. De oorzaak van het probleem was dus gevonden. De oplossing was om nu wel deze ronde informatie te bekijken en vervolgens heb ik de getallen aangepast samen met een projectlid waardoor we wel aan de diversiteiteis voldeden. Dit boekte resultaat.

Resultaten:
Doordat het probleem vrij snel gevonden was konden we hier snel mee aan de slag. De oplossing lag voor de hand en door hier samen naar te kijken boekten we een positief resultaat.

Terugkoppeling:
Ik vond het fijn om, nadat de oplossing gevonden was, samen te kijken en de goede getallen in te vullen. Hierdoor kan je elkaar op eventuele fouten wijzen en van elkaar leren. Achteraf gezien was het misschien handiger om eerst alles samen in te vullen zodat iedereen weet hoe het werkt en we elkaar konden aanvullen. Nu gebeurde dit pas achteraf waardoor het lastig werd om van de fouten te herstellen.

Competentie Overtuigingskracht

Situatie:
Het was onduidelijk welk genre muziek onze ‘hoofdgroep’ zou vormen. De meningen lagen hier verdeeld. De één wilde jazz, de ander hardrock en weer een ander dance.

Taken:
Om de andere projectleden te overtuigen dat de ‘hoofdgroep’ dance zou moeten worden moest ik mijn standpunt helder formuleren en uitleggen waarom nou juist dance het zou moeten worden. Ook zou ik naar andere meningen moeten luisteren en hierop weten in te spelen.


Acties:

Ik heb geluisterd naar de meningen van anderen en hun argumenten aangehoord. Jazz werd bijvoorbeeld geprefereerd omdat zij daar een groot fan van was. Ik heb uitgelegd dat we hiervoor niet naar onze eigen smaak moesten kijken, maar dat we ‘winstgevend’ zouden moeten denken. Vervolgens heb ik de handleiding erbij gepakt en de tabel aangewezen waarin stond dat bij dance veel dure drankjes gedronken werden. Ik heb uitgelegd dat, omdat er relatief veel dure drankjes werden gedronken, hierdoor de winst hoger zou komen te liggen. Hierdoor zouden wij nog wel eens hoog kunnen eindigen. Daarnaast heb ik voorgesteld om jazz ook regelmatig in te programmeren, we zouden immers ook aan de diversiteiteis moeten voldoen.

Resultaat:
Doordat ik de informatie over het drankgebruik bij het genre ‘Dance’ zwart op wit kon laten zien en er vervolgens goede argumentatie bovenop legde waren mijn projectleden redelijk snel overtuigd. Dance is uiteindelijk de ‘hoofdgroep’ geworden en ook werden andere genres geprogrammeerd.

Terugkoppeling:
Een volgende keer zou ik op dezelfde manier overtuigen. Door cijfers te tonen en met goede argumenten te komen is men sneller overtuigd. Ook zou ik naar de argumenten van anderen luisteren zodat ik hier op in kan haken.




Competentie Oordeelsvorming

Situatie:
Ons team werd voor de keuze gesteld om een bekende band te laten optreden in ons poppodium. Wij moesten beslissen of we deze band wilde programmeren of niet.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik een oordeel kan vormen en dit te kunnen beargumenteren. Van mijn oordeel moet ik de positieve als de negatieve kanten kunnen benoemen.

Acties:
Samen met de projectleden bespraken we het idee om op dit voorstel in te gaan. Ik heb gevraagd wat de mening van de anderen was en waarom ze hiervoor kozen.
Ik heb de voor- en nadelen benoemd die er naar mijn mening waren. Een nadeel was dat door deze band te laten optreden er kans was op opstootjes, er zou dus flink geïnvesteerd moeten worden in de beveiliging en onduidelijk was hoeveel omzet we hiervoor zouden terugkrijgen. Een voordeel was dat er meer bekendheid voor het podium zou komen. Ook moest er geboden worden en dit ging n.a.v. de omzet, ik zag dat dit voor ons te veel geld zou kosten. Al met al stelde ik voor om niet in te gaan om het voorstel.

Resultaat:
Uiteindelijk was iedereen het hier mee eens en is besloten om niet op de band te bieden.

Terugkoppeling:
Door mijn oordeel te beargumenteren waren andere projectleden redelijk snel te overtuigen. In het vervolg zou ik dat weer doen. Ik vind het belangrijk om niet alleen je mening te geven maar dit ook te beargumenteren. Zo kunnen anderen hier weloverwogen over nadenken.

Mondelinge communicatie

Situatie:
Na de eerste ronde kwamen we bij elkaar en kwamen we erachter dat we het spel tot dan toe niet goed gespeeld hadden (we stonden onderaan de ranglijst). Hierna vond een groepsbespreking plaats.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik feedback kan geven en dit ook kan ontvangen. Ook moet ik leiding kunnen geven aan een groepsbespreking en mijn rolgedrag kritisch kunnen bekijken.

Acties:
Ik heb feedback gegeven op de werkzaamheden van anderen, maar ik kon ook feedback ontvangen. Ik heb aan mijn teamgenoot laten weten hoe het anders moest met de marketing, ook werd mij verteld dat ik de diversiteiteis anders toe moest passen. Tijdens de groepsbespreking hebben we meteen besproken wat wel de goede manier was. Ik vroeg hierbij naar ieders mening. Ik stelde voor om zoveel mogelijk in te voeren met het team zodat iedereen op de hoogte was van de juiste manier. Datgene wat nog niet ingevoerd werd, werd nogmaals besproken en uitgelegd. Hierna heb ik gevraagd of dit duidelijk was en aangeboden dat als het niet zou lukken er weer samen naar te kijken.

Resultaat:
Ik heb geluisterd naar de feedback die ik mocht ontvangen en hierdoor konden wij het spel beter spelen. Door naar de mening van anderen te luisteren kun je samen tot een conclusie komen en uiteindelijk ontstond er een win-win situatie doordat het spel beter gespeeld werd en iedereen daar baat bij had.
Door het gezamenlijk invoeren kreeg ieder projectlid een beter beeld van het spel en verliep de samenwerking beter omdat we wisten wie welke informatie nodig had.

Terugkoppeling:
Het was goed dat ieders mening telde en dat iedereen inspraak had. Dit zou ik in het vervolg net zo doen en iedereen erbij betrekken. Ook hielp het om eerst alles met z’n allen in te vullen, een volgende keer zou ik dat dus meteen bij de eerste ronde doen om hier gelijk de vruchten van te kunnen plukken.